io zaplanować, żeby w czasie jazdy nie zdarzyły się, żadne niespodzianki. Bardzo istotna jest odpowiednia logistyka, ponieważ transport ponadgabarytowy nie może poruszać się po wszystkich drogach, więc zdarza się, że trzeba zaplanować objazdy. Należy to zrobić wcześniej, ponieważ ciężarówka nie w każdym miejscu da radę zawrócić i jeżeli kierowca w ostatnim momencie dowie się, że nie może przejechać, to zlecenie zapewne nie zostanie wykonane na czas i będzie problem z powrotem ciężarówki do bazy.
Transport maszyn wymaga też specjalnych formalności celnych. Wszystko to trzeba zorganizować na tyle wcześniej, żeby kierowca nie miał żadnych problemów z przejechaniem przez granicę. W tej branży przecież bardzo liczy się czas i każdemu zależy na tym, żeby zlecenie zostało wykonane w terminie.
Transport lądowy
Zamknięcie granic wynikające z panującej pandemii spowodowało zwiększenie nacisku na transport lądowy. Gospodarka światowa zwolniła, ale nie wyhamowała całkowicie. To, co do tej pory przewoziły samoloty transportowe czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.
Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.
Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.
Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.
To tylko niewielka część tego z
Powszechnie znane usługi transportowe, które świadczą, na przykład firmy kurierskie - czasami nie wystarczają. Duże, ciężkie towary wymagają specjalnej troski, jeśli chodzi o ich przemieszczenie z punktu A, do punktu B. Transport maszyn, które przekraczają możliwości "standardowych" pojazdów, wymaga odpowiedniej organizacji przejazdu. Transport ponadgabarytowy jest regulowany prawnie, wymaga pozwolenia, nie jest to zadanie dla zwykłego, przysłowiowego zjadacza chleba. Co najczęściej jest transportowane w ten sposób? Różnego rodzaju konstrukcje stalowe, przęsła mostów, elementy infrastruktury, zbiorniki, czy transformatory elektryczne. To tylko niewielka część tego, z czym na co dzień zmagają się zespoły odpowiedzialne za tak zwany transport ciężki, ponadgabarytowy.
Każde zlecenie jest inne, wymaga indywidualnego podejścia, dobrego rozplanowania i skutecznego działania. Dobór odpowiedniego pojazdu, trasy, ale także wspomnianego wcześniej zezwolenia i właściwej dokumentacji - jest najbardziej istotny.
Transport ciężki
Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.